Dag 16

17 september 2018 - Whistler, Canada

Wat een super dag gehad. Dit vinden wij toch echt wel misschien het mooiste gedeelte Canada. Nou ja, er zijn zoveel mooie plekjes, alles is anders.  Vanmorgen vertrokken uit Williams Lake. Het was een prachtige dag, de zon scheen volop. We wilden richting Whistler,  de wintersportgebied van Canada. We gingen richting Lillooet. Voordat we daar aan kwamen, was het allemaal al zo mooi,  niet te beschrijven, 'route 99'.

We zagen ook een altenatieve route, en dachten ok, leuk dat gaan we doen.  We gingen via Shalath, Seton Portage, D'Arcy, Birken, Pemberton naar Whistler.  We hebben alle wegen geloof ik gehad,  zandwegen met waterplassen,  grindwegen  dus echt off the road wegen, heerlijk 1 met de natuur, spannende wegen met haarspeld bochten, echt waar wij van houden. Je komt er weinig verkeer tegen hihihi.  Eenmaal in D'Arcy,  was er weer een goede weg naar Whistler.

Whistler is een stadje in Brits-Columbia, Canada, 125 kilometer ten noorden van Vancouver. Het is voornamelijk bekend als een toeristische plaats en heeft een van de grootste skigebieden in Noord-Amerika. In 2010 vond hier een gedeelte van de Olympische Winterspelen plaats. Het bevolkingsaantal varieert van 10.000 in de zomer tot ruim 40.000 in de winter.

Het gebied rond Whistler was oorspronkelijk bewoond door de Coast Salish Aboriginals. In 1860 werd het gebied bezocht door kolonisten. De naam Whistler komt van het geluid dat gemaakt wordt door marmotten die in het gebied voorkomen ('whistle' betekent 'fluiten' in het Engels).

In het begin van de 20e eeuw bouwden Myrtle en Alex Philip de rainbow lodge in Alta Lake (nu Whistler). In 1914 werd Alta Lake met Vancouver verbonden met een treinverbinding en hierna groeide het gebied al snel als een toeristisch gebied.

Whistler als skibestemming begon in 1966 met de aanleg van de eerste skiliften op de Whistler mountain. Dit groeide razendsnel en in 1980 werd de Blackcomb mountain, gelegen naast Whistler mountain geopend als een nieuw gebied.

Whistler is nu een van de grootste skigebieden in Noord-Amerika en in 2003 werd Whistler samen met Vancouver gekozen voor de Olympische Winterspelen in 2010.

1. B.J.Hoorntje:
    18 september 2018
    Hallo, Een mooi verhaal en een mooie route. Van Pemberton kun je 4 weel drive via Tipela langs de rivier naar Harrison Hot Springs. OK jullie gaan nu richting Horshoe bay en dan horen of lezen we wat jullie gedaan hebben. Adres: Tom en Susan King Theme gardens 5899 Aldergrove drive V9J 1W2 Courtenay tel. 250 898 8500